maandag 9 april 2012

CORONA luchtzuivering op slotbijeenkomst Innovaties luchtkwaliteit & Verkeer


HMVT presenteert de innovatieve plasmazuivering 'Corona' op de slotbijeenkomst Innovaties luchtkwaliteit & Verkeer van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE). Tijdens deze bijeenkomst zullen de resultaten worden gepresenteerd van een vijftal projecten die zijn uitgevoerd binnen een subsidieregeling van het SRE. Hiervoor is een bedrag van€ 526.000,- beschikbaar gesteld door de provincie Noord-Brabant.
Datum: Woensdag 18 april 2012
Tijdstip: 10.00 uur – 12.00 uur, aansluitend een netwerklunch
Locatie: DAF-museum, Eindhoven (klik hier voor een routebeschrijving)
Programma:9.30 Inloop, koffie en thee
10.00 Welkom
10.05 Opening door drs. A.A.M. Jacobs, portefeuillehouder Mobiliteit SRE
10.15 Presentatie resultaten van de vijf projecten (zie hieronder)
12.00 Slotwoord
12.10 Netwerklunch
13.30 Einde programma

Van welke projecten worden de resultaten gepresenteerd?

Project 1: Nieuwe revolutionaire luchtzuivering 'Corona'.
Uitgevoerd door: Hannover Milieu- en Veiligheidstechniek, Oranjewoud en de Technische Universiteit Eindhoven (TUe).
“Hoe hoger de NOx concentraties in een tunnel, des te beter het verwijderingsrendement met Corona Pulsed Power Luchtbehandeling”.
Bij dit project is de techniek van Gepulste Corona toegepast om een koude plasma luchtzuivering te creëren. De techniek gebruikt hoogspanning in extreem korte pulsen om een (koud) plasmaveld te vormen. Door de hoogenergetische pulsen kunnen zeer efficiënt elektronen vrijgemaakt worden die vervolgens een breed scala aan verontreinigde lucht kunnen reinigen.

Project 2: Emissie Reducerende Module
Uitgevoerd door: DTV Consultants
 “Nieuw type verkeersregeling: betere luchtkwaliteit, meer comfort en/maar...”.
 Het doel van dit project is een regeling die toepasbaar is in diverse verkeerslichten, die bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Uitgangspunt is dat het verkeer zo weinig mogelijk stopmomenten heeft. Vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit kan verkeer dat eenmaal stilstaat, beter langer stilstaan dan dat ander verkeer ook moet stoppen. Verkeer wordt gedetecteerd met lussen in het wegdek. In de praktijktest is het effect op de doorstroming van het verkeer en de luchtkwaliteit gemeten.

Project 3: EcoFLEX
Uitgevoerd door: TNO en Peek Traffic
“Dynamisch VerkeersManagement (DVM) wordt nóg doeltreffender door integratie actuele luchtkwaliteit”.
 In dit project is een DVM-systeem getest dat alleen wordt getriggerd wanneer een bepaalde drempel voor de luchtkwaliteit wordt overschreden. Weliswaar worden voetgangers en fietsers dan langer blootgesteld bij kruispunten, maar de Iuchtkwaliteit in de (woon)omgeving wordt verbeterd. Dit concept heet Groen DVM en is door TNO en Peek getest in het EcoFLEX-project.
Het idee achter het EcoFLEX-concept is om met goedkope sensoren de luchtkwaliteit te meten, en op basis van deze metingen een triggersignaal naar de verkeersregelaar te sturen om het regelscenario te kiezen: de standaardregeling of de EcoFLEX-regeling. De laatste zorgt daarbij voor minder stops voor het gemotoriseerde verkeer op de hoofdrichting.

Project 4: TREMA – Traffic Emissions Assessment
Uitgevoerd door: TomTom en TNO
"Het voorspellende vermogen door middel van historie".
Bij dit project is een tool ontwikkeld waarmee verkeersregelingen worden geoptimaliseerd op basis van de uitstoot van schadelijke stoffen. De historische verkeersgegevens die TomTom met zijn navigatiesystemen verzamelt, worden met modellen van TNO omgerekend naar de uitstoot van schadelijke stoffen in allerlei situaties. Hiermee kan met terugwerkende kracht het effect van recente verkeersoptimalisaties worden bepaald.

Project 5: Optimotor
Uitgevoerd door: Quinta Marketing B.V
“Zuiniger, schoner en duurzamer rijden!”.
De motor-optimizer van OptiMotor is een motorolie gebaseerd op Nanotechnologie. Optimotor zorgt voor circa 10% minder brandstofverbruik en CO2 uitstoot, minder uitstoot CO en NOx (30-90%)* en minder wrijving en dus minder slijtage. OptiMotor bestaat uit een speciale samenstelling van aluminiumoxide, gemodificeerd siliciumoxide en plasmabehandeld grafiet.
* afhankelijk van o.a. benzine-, diesel- of LPG motoren
Is uw interesse gewekt in de eindpresentaties? Meldt u aan via deze link!

Meer informatie (HMVT) over de Corona luchtzuivering: Rienk Geertsma